Alliantie NoT Alliantie NoT
Noobs op Travian
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Aanvalskracht van de 3 stammen

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Alliantie NoT -> Tips & Hints
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Popfckerrr
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Jun 2008
Berichten: 29
Woonplaats: Hier

BerichtGeplaatst: 25-06-2008 15:56:14    Onderwerp: Aanvalskracht van de 3 stammen Reageren met citaat

Volgende berekening, handleiding, uitleg, hoe je het ook wilt noemen, werd gedaan door ene Hypno, die op vorige servers een topaccount moet geweest zijn.

Ik post hem hier, is echt wel interessant

Er is al veel gepraat over de legers van de 3 rassen. Galliërs worden als verdedigend beschouwd. Maar is dat allemaal wel zo? Wat is er eigenlijk allemaal van aan, van al die legendes en praat die er overal verkocht wordt? Ik heb daarom eens besloten om de wiskunde zijn werk te laten doen, en eens te kijken hoe het nu juist zat.

Ik ga uit van een uitgangspunt dat graan de beperkende factor is bij de uitbouw van een leger. Dus bereken ik alles met een beperkte graanwaarde. Deze berekeningen die volgen, gebruiken allemaal 10K aan graanpunten. Je kan het standpunt innemen dat je in principe onbeperkt graan kan hebben, maar in de praktijk is dit dikwijls anders. Want dan moet je goede farms in de buurt hebben, of voldoende cultuurpunten om nieuwe dorpjes te stichten/veroveren. Dit is niet altijd het geval, vandaar dat ik mijn aanname wel correct vind. En je moet ergens een lijn trekken om je berekeningen te beginnen. Verder heb ik ook alleen maar de aanvalswaarde berekend van de combinaties Imperiaan-Caesaris/Bijlvechter-Ridder/Zwaardvechter-Haeduan. Dit omdat de meeste aanvalslegers toch uit deze combinaties bestaan. Dus reële omstandigheden.

Ik heb verschillende berekeningen gemaakt. De 3 verschillen zitten hem gewoon in het aantal paardjes dat je met je leger meestuurt. Want wil je gewoon slagkracht hebben, dan moet je alleen infanterie nemen. Maar daar er veel verdedigd wordt met praetorianen of Druideruiters, is cavalerie ook belangrijk. En ook, dit is een berekening van slagkracht, dus niet of het leger sterker is dan een ander, want dat hangt eigenlijk puur van de verdediger af. Een verdediger die alleen maar praetorianen neerzet, verliest meer tegen een leger dat uit meer paardjes bestaat, en vice versa.

Voor het eerste voorbeeld heb ik heel eenvoudig 1000 paardjes genomen, en de rest aangevuld met infanterie. Dit wil zeggen:

Romeinen: 6000 Imperianen en 1000 Equiters Caesaris. -> samen 10K aan graanpunten.

Germanen: 7000 Bijlvechters en 1000 Germaanse Ridders. -> samen 10K aan graanpunten.

Galliërs: 7000 Zwaardvechters en 1000 Haeduanen. -> samen 10K aan graanpunten.


En de uitslag is:

1. Romeinen, totale slagkracht 600.000
2. Galliër, totale slagkracht 595.000
3. Germanen, totale slagkracht 570.000

Dus de Germaan is hier het "zwakke" ras. Het voordeel van de Germaan is dat zijn troepen het snelst gebouwd worden, kort gevolgd door de Galliër. De Romein komt dan pas op een verre 3e plaats. Dus niet zomaar de Galliër afschrijven. Hij heeft een vrij sterk leger dat vrij snel gebouwd wordt. Altijd een korte 2e plaats. Maar dit is wel alleen maar met deze vorm van berekenen.


OK, als we de berekening eens doortrekken naar 2000 paardjes, dan komen we op het volgende uit:

1. Gallër + Germanen, totale slagkracht 540.000
3. Romeinen, totale slagkracht 500.000

Dus hier is te zien dat de Equites Caesaris echt wel slecht is. Hoe meer paardjes, hoe slechter de gezamenlijke slagkracht wordt van de Romein t.o.v. de andere rassen. Hij heeft echt een heel slechte slagkracht per graanpunt. Hier is dus duidelijk te zien hoe belangrijk de Imperiaan is voor de Romein.

Als we het nu anders doen, namelijk meer procentuele getallen pakken, dus 30% paarden, 70% infanterie, dan komen we uit op:

1. Galliër (4375 zwaardvechters, 1875 Haeduanen), totale slagkracht 546.875
2. Germanen (4375 bijlvechters, 1875 Germaanse Ridders), totale slagkracht 543.750
3. Romeinen (3684 Imperianen, 1579 Equites Caesaris), totale slagkracht 542.100

Dus de verschillen zijn nu verwaarloosbaar klein. Maar dit bewijst wel dat het Gallische leger niet zomaar het zwakste leger is, of het meest defensieve. Integendeel zelfs.

Maar nogmaals, dit is onderhevig aan bepaalde uitgangspunten die natuurlijk voor discussie vatbaar zijn. Verder willen deze berekeningen niets zeggen over het feit dat je alleen nog maar Galliër mag nemen of zo, want er zijn veel zaken die hier niet in rekening zijn gebracht. Zoals de snelheid van de troepen, de verdedigingswaarden van de troepen, het voordeel van de Romeinen dat ze een veld en gebouw tegelijkertijd kunnen maken, ...

Laten we de berekeningen eens verder door trekken. Dus nog iets verder gaan zien. De aannames zijn niet veel veranderd. We blijven met 10K graan. Als de legers gebouwd worden met 4:1, dus 20% cavalerie, en 80% infanterie, dan liggen de waarden weer iets anders. En ik heb hier weer iets uit geleerd. Dat komt in de loop van de post wel weer tot uiting.

Eerst geef ik elke unit weer. Eerst het aantal dat moet gebouwd worden om de respectievelijke procenten te verkrijgen. Als voorbeeld, de Germanen. Met 10K graan moet je 5713 bijlvechters maken en 1429 Germaanse Ridders. 1429 is 20% van 1429+5713. Tussen haakjes staat de aanvalskracht van 1 unit. En als laatste cijfer de tijd die er nodig is om dit aantal units te maken met 1 level 20 barak, respectievelijk level 20 stal. Natuurlijk halveert deze tijd met grote barakken of een grote stal erbij. Dit zijn dus maar richtgetallen.

In ieder geval:

Bijlvechter: 5713 (60) 322:08:59
Germaanse Ridder: 1429 (150) 198:28:20
Totale slagkracht: 557.130

Zwaardvechter: 5713 (65) 385:37:39
Haeduan: 1429 (140) 209:11:23
Totale slagkracht: 571.405

Imperiaan: 5000 (70) 450:00:00
Equites Caesaris: 1250 (180) 206:15:00
Totale Slagkracht: 575.000


Zo zien we dat de slagkracht van de Romein het sterkste blijft, kort gevolgd door de Galliër en verderop de Germanen. Maar, en er is een grote maar, de tijd om dit leger te maken kost de Romein 450:00:00, dus 450u of 18.75 dagen. De Germaan heeft maar 13.4 dagen nodig (322u). Dit is echt wel een significant verschil.

Maar wat we dus hier zien, is dat de verhouding 4:1 eigenlijk niet efficiënt bouwen is. Eigenlijk zou het beter zijn als er meer cavalerie zou aangemaakt worden. Met andere woorden, dat we barakken en stallen constant laten werken. De verhoudingen zijn dan anders, maar we krijgen dan wel een groter en sterker leger op kortere tijd.

Wat misschien ook wel nuttig is om te weten, is het aantal slagkracht dat op deze manier geproduceerd wordt per uur. Door de hoge snelheid van de Germanen, ligt deze natuurlijk het hoogste. Hier is de lijst:

Bijlvechter: 1064.534
Germaanse ridder: 1082.576
Totaal: 2147.11

Zwaardvechter: 964.5325
Haeduan: 957.2249
Totaal: 1921.757

Imperiaan: 777.7778
Equites Caesaris: 1092.233
Totaal: 1870.011

Dus hier steekt de Germaan er met kop en schouders uit.

Zoals we dus zien, hebben de Romeinen en de Germanen grote voordelen, maar ook grote nadelen. De Galliër is overal een mooi gemiddelde en heeft altijd de zilveren medaille. Maar als we dus constant zouden kunnen produceren, dan is het Germaanse leger het beste leger om te ontwikkelen. Gevolgd door de Galliër en dan de Romein. Maar omdat er een grens ligt op het graan, moet iedereen kunnen zien wat ze kunnen en/of willen. Bvb, als je tijd genoeg hebt, en grondstoffen genoeg, dan is het het beste om Romein te zijn. Lig je telkens onder druk, of ben je erg aggressief bezig, dan ben je best Germaan, wegens de goedkopere troepen en de snelle bouwtijd. Heb je niet veel tijdsdruk, en ben je overal maar gemiddeld, dan ben je het best een Galliër.

En als allerlaatste, wil ik er nog eens op benadrukken dat dit maar 1 aspect belicht van elk ras, namelijk het aanvallende leger.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Alliantie NoT -> Tips & Hints Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum